Cookie Dough-cupcakes

En av mina favoritglassar (tror nog att denna toppar listan!) är Ben&Jerry's Cookie Dough.
Hittade detta recept på www.kokaihop.se av en ren slump, men en väldigt god en, har tyvärr inte testat den än, men om du gör det kan du väl berätta hur det blev? När jag ska blanda mina torra ingredienser brukar jag alltid sikta dem innan de åker ner i smeten för att den ska bli lite smidigare och utan klumpar.

Dough
62g mjukt smör
1 dl strösocker
1 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk salt
50 g mörk choklad

Vispa smör och socker krämigt och rör i ägget.
Blanda i vetemjöl och och salt.
Hacka chokladen grovt och blanda med degen.
Låt stå i frysen i ca 30 min.

Muffins
3 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smöret på spisen och häll i mjölken och blanda det sedan med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt, vänd sedan försiktigt ner det i smeten.
Fyll muffinsformar (placerade i en muffinsplåt) till 2/3 med smet.
Rulla små kulor av "Dough" och lägg ner en kula i varje form.
Grädda sedan i ugnen i ca 20-25 min. Låt svalna innan garnering.

Frosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker, siktat
1 tsk vaniljsocker
1 dl kakao, siktat
100 g philadelphiaost eller liknande cream cheese

Rör ihop alla ingredienser ordentligt till en smidig frosting.
Bred eller spritsa sedan på varje avsvalnad cupcake.

Glöm inte att berätta hur det gick för er!


/ MuffinsMonstret

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0