Red Velvet Cupcakes

Till julen gjorde jag några Red Velvet cupcakes som jag tyckte var GUDOMLIGT goda! <3 Jag vill inte räkna upp hur många jag åt... :$

I receptet ingår buttermilk som kan ersättas med filmjölk eller lika delar gräddfil och mjölk. Buttermilk kan man göra själv med två ingredienser som finns i närbutiken. Förhållandena är väldigt lätta, 1 cup 3% mjölk och 1 tsk 24% ättika. Rör lätt lätt ihop detta i en skål och låt stå i ca 5 min. Klart! Konsistensen är smått klumpig då ättikan dragit åt sig en viss mängd vätska från mjölken. Det är precis så det ska vara. Jag fick receptet ifrån Laura Vitale i detta youtube-klippet: http://www.youtube.com/watch?v=88JIyrY5ZV4

Här kommer receptet :D

du behöver
120g mjukt smör
300g socker
2 stora ägg
20g kakao
40 ml röd karamellfärg
1 tsk vaniljessens/arom/socker
300g vetemjöl
1 tsk salt
1 cup (240ml) ml buttermilk/filmjölk
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk bikarbonat

Ta fram alla ingredienser en timme före start. Detta är inte nödvändigt men det är en fördel när man bakar att alla ingredienser är vid rumstemperatur när man börjar.
Sätt ugnen på 190 grader.
Vispa smör och socker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt emellan.
Rör ihop kakao, karamellfärg och vanilj till en jämn massa och rör ner i äggsmeten.
Blanda ihop vetemjölet och saltet ordentligt och rör ner det i smeten. Varva med buttermilken.
Rör ihop vinägern och bikarbonaten. OBS! När du tillsätter bikarbonaten kommer det att bubbla till ordentligt. Det är fullkomligt normalt och lugnar ner sig efter ett par sekunder. Tillsätt blandningen i smeten. Rör om till en jämn smet.
Häll upp smeten cupcakesformar, använd med fördel muffinsplåt. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter. Jag fick ut 12 st stora cupcakes. Låt svalna.

Tillhörande Cream Cheese Frosting

100g mjukt smör
600g florsocker
250g philadelphiaost eller annan cream cheese

Vispa smöret tills det är fluffigt.
Tillsätt lite florsocker i taget för att inte få ett "florsocker-dammoln".
Tillsätt till sist philadelphiaosten och vispa tills du får en krämig och jämn frosting.

Jag använde inte denna frostingen till mina cupcakes
, utan jag använde Leilas cream cheese-frosting:

60g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
100g philadelphiaost eller annan cream cheese

Vispa alla ingredienser krämigt. Bred frostingen på avsvalnade cupcakes. Det är viktigt att de är kalla annars smälter frostingen och blir rinnig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0