Saffranscupcakes

Nu till jul gjorde jag Leila's saffranscupcakes från hennes bok Hello Cupcake!. Den är verkligen att rekommendera. J'adore! <3

till cupcakesen behöver du:

3 ekologiska ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100g smör
1 kuvert (0,5g) saffran
1 dl vispgrädde
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 msk ljus rom (valfritt)

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt.
Smält smör och saffran. Tillsätt vispgrädden och låt koka upp. Rör i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt så att bakpulvret har blandats in ordentligt i vetemjölet. Sikta ner i smeten.
Tillsätt eventuellt rommen. 
Portionera ut smeten i muffinsformsklädda muffinsplåtar. Jag fick ut ca 20 st normal stora. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. Kolla med tandpetare. Den ska vara kladdfri. Låt svalna.

Jag använde hennes cream cheese frosting som är rekommenderad till detta recept. Den är SUPERB! <3

60g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
100g philadelphiaost eller liknande cream cheese/färskost

Vispa smöret tillsammans med florsockret riktigt fluffigt. Tillsätt resten av ingredienserna och vispa tills du får en krämig och slät frosting. Bred frostingen på dina cupcakes och dekorera ev med strössel.



Säger som Karen Tack, Happy Cupcaking <3

Bonne année!

Puss å kram Lina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0