Chocolate Cupcakes á la Hummingbird Bakery

Detta är ett av mina numera favorit recept på choklad cupcakes som Hummingbird Bakery ska ha all credit för. Låg fetthalt, mått i gram och mycket enkelt att slänga ihop...!

Cupcake

100g vetemjöl
20g kakao 
140g socker 
40g osaltat rumstempererat smör
1,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
¼ tsk vaniljarom eller 1 msk vaniljsocker
1 ägg
1 ¼ dl mjölk

Glasyr

300g florsocker
45g rumstempererat smör
3 msk vatten/mjölk

Sätt ugnen på 175 grader.
Sikta ihop vetemjöl, kakao, strösocker, bakpulver och salt i en bunke. 
Tillsätt det rumstemperade smöret och vispa till en smulig massa.
Vispa ihop vaniljarom, ägg och mjölk snabbt. 
Tillsätt sedan hälften av mjölkblandning i mjölblandningen under vispning. 
Innan du tillsätter hela mjölkblandningen måste du få bort alla klumpar som blir. 
Om hälften inte räcker kan du tillsätta lite till i taget. 
När alla klumparna är borta tillsätter du det sista och arbetar ihop hela smeten utan att överarbeta den. 
Dela sedan upp smeten i muffinsformar i en muffinsplåt. Fyll inte mer än 2/3. 
Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. 
Känn efter med en provsticka om muffinsarna är klara. De ska precis vara torra i mitten. 
Låt svalna.

Sikta florsockret och blanda med smöret. Tillsätt sedan efter hand vätskan. Tillsätt vätskan försiktigt, det är svårt att få en bra konsistens om massan en gång varit ”blöt”. När du tycker att glasyren har en bra konsistens brer eller spritsar du den på avsvalnade cupcakes. Garnera dem valfritt med strössel eller annan dekoration.

Bild från Hummingbird Bakery som deras ser ut.

á la Lina Hummingbird Bakery  Min egna version av Chocolate Cupcake, min är dock dubbelt så stor!

 

www.hummingbirdbakery.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0