Morotskaka

Jag vet inte hur det är i resten av landet men i hela södra Sverige verkar det vräka ner med lappvantar från en mycket molnig himmel.

Lovade ju en bild på morotskakan som jag gjorde i söndags... Tyvärr så har teknik-monstret hoppat in i datorn och strulat till en del i datan... Men men, bättre sent än aldrig som det brukar låta.. :D

Här kommer den: 



Tyvärr så blev den inte så jättesnyggt fotograferad.. Hann inte hämta min kamera innan det blev tabberas på alltihopp. Nästan iaf. Tänkte visa bilden som kommer från Hummingbird Bakery. Eftersom jag inte är så förtjust i valnötter eller pekannötter så blev det inga sådanna i varkens kakan eller garneringen... Varför dekorera med sånt som inte finns med inuti?



Min tårta blev i två lager med frosting emellan (ofc). Jag tog faktiskt morotskakan från en bok och frostingen från en annan. Cream cheese frostingen gjorde jag självklart efter Leila's då jag tycker att den är så gudomligt god!! Gör den till det mesta men efter "klagomål" från släktingar att alla mina frostingar är så förbannat söta så har jag dragit ner på florsockret och det är inte så stor skillnad faktiskt. Receptet på morotskakan kommer ifrån Hummingbird Bakery's Lyxiga cupcakes och Läckra kakor. Jag rev morötterna ganska fint och tycker ärligt talat att det inte smakade så mycket morot. Kan ju vara för att jag hade muscovado socker i istället för råsocker som egentligen ska ersättas med vanligt strösocker om man inte har det hemma. Det blev väldigt smakrikt men inte så mycket morot.. Tyvärr.. Den smakade mer som en kryddrik mjuk pepparkaka, vilket inte är nått negativ i sig själv men eftersom slutresultatet skulle bli en morotskaka så..... hmm

Här kommer recepten iaf:

Morotskaka
300 g fint ljust råsocker (jag tog ljust muscovadoråsocker)
3 ägg
3 dl solrosolja (jag tog vanlig rapsolja)
300g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk malen kanel
½ tsk malen ingefära
½ tsk salt
1/4 tsk vaniljessens
300g grovt rivna morötter (inte fint rivna som jag gjorde)
100g hackade valnötter, plus extra att dekorera med (VALFRITT!!)

Värm ugnen till 175 grader. Lägg socker, ägg och olja i en bunke och vispa samman alla ingredienser med en elvisp (smeten måste inte vara helt slät). Tillsätt långsamt mjöl, bikarbonat, bakpulver, kanel, ingeföra, salt och vaniljessens och fortsätt vispa tills allt har blandats samman väl.

RÖR i de rivna morötterna och nötterna för hand så att de fördelas jämnt i smeten.

Fördela smeten jämnt mellan de klädda bakformarna och släta till den men en spatel (eller smörkniv eller nått annat som ni finner hemma). Min smet räckte till 2 formar, i receptet står det att det ska räcka till 3 bottnar. Grädda i ugn i 20-25 min eller tills de är gyllenbruna och fjädrar tillbaka när du trycker lätt på dem med fingertoppen. Min var inne i nästan 35 min, men ha koll på dem efter 20 min har gått. Låt svalna i formarna i ca 5 min innan du stjälper upp dem på galler att svalna helt. 

När tårtbottnarna har kallnat kan du börja arrangera bottnarna och frostingen emellan bottnarna, ovanpå och runt om. 

Olika garneringar:
  • Gör morötter av färgad sockerpasta.
  • Placera ut valnötter/pekannötter runt om den nedre kanten på tårtan.
  • Spritsa morötter med ev rester av frostingen som du färgat orange och en del grön.
  • eller andra ideer som du kan komma på! :D

Leila's Cream Cheese Frosting (dubbel sats)
120g mjukt smör
8 dl florsocker (jag hade nog bara i 5-6 dl)
2 tsk vaniljsocker (jag använde flytande vaniljextrakt)
Skal från 1 lime
200g philadelphiaost eller liknande cream cheese/färskost

Vispa smöret tillsammans med florsockret riktigt fluffigt. Tillsätt resten av ingredienserna och vispa tills du får en krämig och slät frosting.




Jag tror att jag ska göra dessa som cupcakes till min syster som sen födelsedagsbakelse, eftersom jag inte var hemma när hon fyllde år. Hon ÄLSKAR morotskaka :D

Puss å kram å nyp i stjärten (á la Rickard Olsson) ;)
Lina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0