Semledagen/Fettisdagen

Som de flesta vet så infaller Fet-tisdagen imorgon den 21 februari. För att uppmärksamma detta har jag nu på kvällen bakat av whoopie pies med smak av kardemumma. De ska imorgon fyllas med mandelgrädde.
Jag hittade inspiration och recepten hos Lisa på sockerrus.se. Här kommer recepten:
KardemummaWhoopies
Receptet ger cirka 40 kakor (20 dubbla)
100 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl socker
1 ägg, rumsvarmt
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma, mald
1/4 tsk salt
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 dl mjölk
Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tilsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och blanda väl.
Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakpapperklädd plåt (gör dem lite större än en 5 krona). Har du ingen spritspåse och tyll så går det lika bra att klicka ut dem på plåten med hjälp av sked.
Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen (nära mitten) i 8-10 min. I min ugn ska de stå inne i 9 min men det skiljer sig åt från ugn till ugn. Håll koll på dem så att de inte får färg i kanterna (som mina fick ). De ska vara lite fluffiga och mjuka inuti.
MandelgräddeFyllning
3 dl grädde
100 g mandelmassa
Vispa grädden. Riv mandelmassan (med ett fint rivjärn). Blanda väl. Spritsa eller smeta sedan fyllningen på whoopisarna. Avsluta med att strö lite florsocker över dem.
Kardemumma whoopies
Receptet ger cirka 40 kakor (20 dubbla)
100 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl socker
1 ägg, rumsvarmt
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma, mald
1/4 tsk salt
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 dl mjölk

Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tilsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och blanda väl.
Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakpapperklädd plåt (gör dem lite större än en 5 krona). Har du ingen spritspåse och tyll så går det lika bra att klicka ut dem på plåten med hjälp av sked.
Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen (nära mitten) i 8-10 min. I min ugn ska de stå inne i 8 min men det skiljer sig åt från ugn till ugn. Håll koll på dem så att de inte får färg i kanterna. De ska vara lite fluffiga och mjuka inuti.

Mandelgrädde
3 dl grädde
100 g mandelmassa
Vispa grädden. Riv mandelmassan (med ett fint rivjärn). Blanda väl. Spritsa eller smeta sedan fyllningen på whoopisarna. Avsluta med att strö lite florsocker över dem.

Såhär ser mina ut, whoopisarna bara. Färdigställda kommer imorgon! :)
Har förövrigt åkt på nån skit med halsont, huvudvärk, feber och trötthet.... Nån som vet vad den kallas den hära sjukdomen?

Nu ska jag sova bort den iaf,.

Kramis / Lina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0