Smörgåstårta och redovisning

Idag i skolan har jag gjort smörgåstårta på kallköks-lektionen. Det var en liten 4 personers stor "landgångsbotten" som vi skulle fylla med två olika fyllningar med två olika teman och vi fick välja mellan en ganska vanlig kombinerad smörgåstårta med (fyllning 1) majonnäs, creme fraiche, hackade räkor och lax bitar (fyllning 2), majonnäs, creme fraice, tonfisk, chilisås, senap och hårdkokta, smulade ägg. Jag hade inte i ägg (glömde dom.. hehe). Man kunde även välja att göra en italiensk smörgåstårta med bl a soltorkade tomater, oliver mm. Inte min favorit... hmm. Idag skulle vi bara fylla dom och täcka med fuktat bakplåtspapper för att fyllningen ska stå och fukta upp brödet tills nästa dag så att det blir lätt att skära igenom tårtan :) yummy! Jag personligen gillar inte tonfisk och kallrökta laxbitar så jag hade nog tagit bort tonfisken och laxen ur fyllningen och bytt ut det mot kräftstjärtar och en ordentlig skagenröra. Nämnde jag förresten att vi fick göra en egen majonnäs?? Det tar sin lilla stund och den stora sats vi gjorde (4L) skulle innehålla 20 ägg så där fick man stå en stund och separera äggulor och äggvitan. Tyvärr så skulle inte äggvitan användas så den fick vi slänga ut... Det hade nog blivit ett par macarons.. ;) Men men....

Igår hade vi i Engelskan en redovisning om valfritt ämne, jag hade Franska Bakverk. Vi fick i uppdrag att göra en powerpoint som vi skulle prata till sedan skulle vi, i de grupperna som vi redovisade i, betygsätta den som redovisade enligt betygsmatrisen, G-VG-MVG. Det var jobbigt och man ville inte vara elak och sätta lågt, men man ville inte heller vara snäll och sätta MVG utan man ville ju ge ett rättvist betyg med konstruktiv kritik. Jag tyckte att min redovisning gick jättebra, men som vanligt så finns det ju alltid ett eller annat fel som man gör och jag uttalade kejsare fel... Jag sa EMPERIOR med I när det bara skulle uttalas EMPEROR utan I. Inte mitt smartaste move kanske. Men dom satte ett betyg som satt i underkant med MVG/ överkant med VG. Så jag blev supernöjd.! Visst kunde jag ha pratat lite långsammare men det gick bra ändå.... ;)

Imorgon när vi har bageri så ska vi öva på vårt egna bakelse/bröd/WE. Jag tänker inte avslöja vad jag ska göra men det innehåller smakerna Lime, Jordgubbe och Kokos. Har testat att göra det hemma och jag blev ganska nöjd. Okej då, jag kan väl avslöja vad den ska heta, det är en bakelse; Lyktans hemlighet. Jag tror att den kommer att bli awesome! Mer vinteranpassad utseendemässigt med somriga smaker... :) Vi ska redovisa den och göra smakprov till nästa vecka (5).

Now hitting the shower och upp vid halv 7 imorn.. :)

Visar bilder på en färdiggarnerad smörgåstårta och en sneekpeek på min bakelse imorgon! :D

Pöss å KRAM å nyp i stjärten :)

PS. Tack Sockerrus för inspirationen till min bakelse!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0